Vnútorný systém hodnotenia žiakov
Naposledy upravené 21.08.2023 - pred 394 dňami Čítanie na 4 minúty a 46 sekúndVšeobecné zásady klasifikácie žiakov
Hodnotenie žiakov v 1. – 4. ročníku vo všetkých predmetoch počas celého školského roka vychádza z Metodického pokynu č.22/2011 z 1. mája 2011 na hodnotenie žiakov základnej školy.
- V 1. - 4. ročníku používame slovné hodnotenie, doplnené bodovým a percentuálnym hodnotením
- Hodnotenie žiakov je nevyhnutná súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu a má motivačnú, informatívnu, komparatívnu a korekčnú funkciu.
- Predmetom hodnotenia je úroveň dosiahnutých vedomostí a zručností podľa platných učebných osnov a vzdelávacích štandardov. Hodnotenie a klasifikácia preukázaného výkonu žiaka v príslušnom predmete nemôžu byť znížené na základe správania žiaka.
-
Žiaci sú hodnotení pravidelne a priebežne, pričom sa
striedajú
formy hodnotenia:
-
písomné - testy (vstupné, priebežné, tematické,
výstupné)
- diktáty (cvičné, kontrolné)
- slohové práce, prepisy textov -
verbálne - ústne odpovede
- aktivita na hodine
- originálne riešenie úloh -
grafické - projekty
- referáty
- ilustrácie
- V 1. - 4. ročníku používame slovné hodnotenie, doplnené bodovým a percentuálnym hodnotením
- Slovné hodnotenie je pre intelektovo nadané deti v 1.- 4. ročníku vyhovujúcejšie, lebo poskytuje väčšiu možnosť objektívnejšie hodnotiť žiaka vzhľadom na rôzny stupeň nadania v jednotlivých oblastiach vzdelávania a výkonnostnú nejednotnosť žiakov
- Slovné hodnotenie na vysvedčení je štvorstupňové. Žiak môže dosiahnuť veľmi dobré, dobré, uspokojivé a neuspokojivé výsledky. Vzhľadom na to, sme museli v slovnom hodnotení vymyslieť systém hodnotenia, ktorý prehľadne rozdelí výkony žiakov do štyroch stupňov
- Stupne hodnotenia sme nahradili písmenami:
Veľmi dobré výsledky = A
Dobré výsledky = B
Uspokojivé výsledky = C
Neuspokojivé výsledky = D
- Systém hodnotenia sme vypracovali podľa metodického pokynu č.22/2011 z 1. mája 2011 na hodnotenie žiakov základnej školy
Stupne hodnotenia prospechu v predmetoch
veľmi dobré výsledky – A
Tvorivosť |
Na vysokej úrovni, uplatňuje vlastné nápady |
Pojmy a poznatky |
Ovláda samostatne podľa učebných osnov |
Informácie |
Vie vyhľadať samostatne a použiť v praxi |
Organizácia práce |
Samostatne pracuje po návode učiteľa |
Logické operácie |
Na vysokej úrovni |
Čítanie |
Samostatne s porozumením a bez chýb |
Aplikácia poznatkov |
Dokáže samostatne využiť v praxi |
Ústny prejav |
Samostatný, správny a výstižný |
Grafický prejav |
Estetický, bez väčších odchýlok |
Motivácia |
Vysoká miera vnútornej motivácie |
dobré výsledky – B
Tvorivosť |
Snaha o tvorivosť a uplatnenie vlastných nápadov |
Pojmy a poznatky |
Ovláda podľa učebných osnov s miernou podporou |
Informácie |
Vie vyhľadať a použiť v praxi |
Organizácia práce |
Pracuje s malou pomocou učiteľa |
Logické operácie |
Na nižšej úrovni |
Čítanie |
S porozumením, s menším počtom chýb |
Aplikácia poznatkov |
Dokáže využiť v praxi s usmernením učiteľa |
Ústny prejav |
Menej presný, správny a výstižný |
Grafický prejav |
Estetický, bez väčších nepresností |
Motivácia |
Nižšia miera vnútornej motivácie, prevaha vonkajšej |
uspokojivé výsledky – C
Tvorivosť |
Malá snaha o tvorivosť a iniciatívnosť |
Pojmy a poznatky |
Priemerné osvojenie podľa učebných osnov |
Informácie |
Vie s pomocou učiteľa vyhľadať a použiť v praxi |
Organizácia práce |
Pracuje s veľkou pomocou učiteľa |
Logické operácie |
Uplatňuje s pomocou učiteľa |
Čítanie |
S porozumením, s pomocou učiteľa |
Aplikácia poznatkov |
Malé nedostatky pri aplikácii v praxi |
Ústny prejav |
Nedostatky v presnosti a správnosti |
Grafický prejav |
Menej estetický, nepresný |
Motivácia |
Bez vnútornej motivácie, iba vonkajšia motivácia |
neuspokojivé výsledky – D
Tvorivosť |
Na nízkej úrovni, neuplatňuje vlastné nápady |
Pojmy a poznatky |
Neovláda podľa učebných osnov |
Informácie |
Nevie vyhľadať samostatne a použiť v praxi |
Organizácia práce |
Pracuje iba s veľkou pomocou učiteľa |
Logické operácie |
Na veľmi nízkej úrovni |
Čítanie |
Iba s pomocou učiteľa, s väčším počtom chýb |
Aplikácia poznatkov |
Nedokáže samostatne využiť v praxi |
Ústny prejav |
S pomocou učiteľa, s výraznými nedostatkami |
Grafický prejav |
Málo estetický, s veľkými odchýlkami |
Motivácia |
Bez vnútornej aj vonkajšej motivácie |
- Na sumatívne hodnotenie sme vypracovali hodnotiace štvrťročné hárky (uvedené v prílohe), ktoré každý štvrťrok predkladáme rodičom.
- Písomné práce hodnotíme percentuálne a bodovo
Hodnotenie v %:
A 100% - 85%
B 84% - 70%
C 69% - 45%
D 44% - 0%
Bodové hodnotenie:
- pri písomných testoch počet dosiahnutých bodov/celkový počet bodov (možnosť prepočítať na %) napr. 13b/15b = 86% = A
- V jazykovej oblasti hodnotíme diktáty podľa stupnice:
A 0 – 2 chyby
B 3 - 4 chyby
C 5 – 7 chýb
D 8 – viac chýb
Diktáty: cvičné - podľa potreby (označené počtom chýb)
kontrolné - hodnotené stupňami A,B,C,D
Počet slov v diktáte:
- ročník: 1 – 15 slov
- ročník: 10 – 25 slov
- ročník: 20 – 35 slov
- ročník: 30 – 45 slov
Počet kontrolných diktátov:
- ročník: podľa potreby
- ročník: 6 diktátov
- ročník: 8 diktátov
- ročník: 7 diktátov
-
Žiak má právo
- - vedieť, čo sa bude hodnotiť a akým spôsobom,
- - dozvedieť sa výsledok každého hodnotenia,
- - na objektívne hodnotenie.
- Pri hodnotení sa uplatňuje primeraná náročnosť a pedagogický takt voči žiakovi, jeho výkony sa hodnotia komplexne, berie sa do úvahy vynaložené úsilie žiaka a v plnej miere sa rešpektujú jeho ľudské práva. Hodnotenie je motivačný a výchovný prostriedok, ako aj prostriedok pozitívneho podporovania zdravého sebavedomia žiaka.
- Pri hodnotení a klasifikácii žiakov so zdravotným znevýhodnením je potrebné zohľadňovať zdravotné postihnutie týchto žiakov a vychádzať zo záverov a odporúčaní k hodnoteniu a klasifikácii školských poradenských zariadení.
- V rámci MZ v jednotlivých ročníkoch si učitelia na začiatku šk. roka dohodnú pravidlá hodnotenia žiakov v ročníku a v jednotlivých predmetoch. Učitelia oboznámia žiakov a rodičov so systémom hodnotenia (tieto pravidlá budú sprístupnené aj na webovej stránke školy)
- Súčasťou systému hodnotenia je aj hodnotenie správania žiakov, ktoré je vypracované podľa Metodického pokynu č. 7/2009 z 28. apríla 2009 na hodnotenie žiakov základnej školy
- Hodnotenie správania je štvorstupňové a je vypracované podľa úrovne dodržiavania školského poriadku:
A – veľmi dobré
Žiak dodržiava pravidlá správania a ustanovenia školského poriadku a len ojedinele sa dopúšťa menej závažných previnení.
B – uspokojivé
Žiak porušuje jednotlivé pravidlá školského poriadku, je prístupný výchovnému pôsobeniu a usiluje sa svoje chyby napraviť
C – menej uspokojivé
Žiak závažne porušuje pravidlá správania a školský poriadok alebo sa dopúšťa ďalších previnení
D – neuspokojivé
Žiak sústavne porušuje pravidlá správania a školský poriadok, zámerne narúša korektné vzťahy medzi spolužiakmi a závažnými previneniami ohrozuje ostatných spolužiakov a zamestnancov školy.
- rodičia žiaka sú priebežne informovaní o správaní svojho dieťaťa prostredníctvom zápisov do žiackej knižky, slovníčka, telefonicky alebo ústnou formou.
- Na základe priebežného hodnotenia správania je žiak hodnotený štvrťročne, s prípadným odporučením učiteľa na zlepšenie správania:
- V prílohe uvádzame hodnotiaci hárok na štvrťročné hodnotenie správania, ktoré predkladáme rodičovi na podpis pri štvrťročnom TAZRŠ